На 22 юли, ВАНЕ взе участие в заседанието на Националния съвет по туризъм, което се проведе в КК „Златни пясъци“.

Дневният ред на заседанието включваше три точки:

  • Представяне на Годишната програма за национална туристическа реклама за 2020 г.
  • Резултати от сезон Зима 2018/2019г., междинна оценка и прогноза за сезон Лято 2019 г.
  • Разни.

По-важното от заседанието, заедно с коментари от участниците:

  • Можете да се запознаете с Годишната програма за национална туристическа реклама за 2020 тук >>
  • На заседанието участваха представители на министерства (спорт, образование, отбрана и пр.), представители на организации за управление на туристически райони (Родопи, Долина на розите, Северно и Южно Черноморие) и браншови сдружения – БАТА, АБТТА, БХРА, НБТ, БАЕТ, БСБСПА и разбира се ВАНЕ.
  • Общият бюджет за национална туристическа реклама за 2019 г. е 11 млн. лв. – сума, която доста от участниците в заседанието определиха като „шокиращо ниска“.
  • Очаква се, в края на август т.г. правителството да отпусне допълнителни средства за национална туристическа реклама и по-специално за организиран туризъм, но министерството все още не може да коментира, каква ще бъде сумата, нито какъв ще е механизмът, по който ще бъде изразходвана тя.
  • Една от насоките, в които беше обявено че работи министерството на туризма, е издаването на многократни туристически визи, специално за Турция и Русия.
  • Министър Ангелкова изрази недоволство от темпото, с което хотелите се регистрират в ЕСТИ и отправи предупреждение, че от първи октомври тези, които не са регистрирани в системата ще започнат да понасят санкции, включително глоба и декатегоризиране. От друга страна, представители на браншови организации коментираха, че данните, които хотелиерите трябва да подават в ЕСТИ се припокриват с данните, въвеждани в хотелски софтуери, като Clock Software, което означава, че почти цялата необходима информация за ЕСТИ може лесно да бъде „експортирана“ от тези хотелски софтуери. Министърът се съгласи и коментира, че в момента се работи по този казус.
  • До края на 2019 г. ще бъде разработена единна творческа концепция за промотиране на бранд „България“ на чуждите пазари. Министерството очаква предложения за нови канали, изложения и формати за промотиране на дестинацията в чужбина. Според представители на браншови сдружения, в годишната програма са пропуснати изложения на ключови пазари, като скандинавския, полския, чешкия, Бенелюкс и пр.
  • Други основни коментари от страна на бранша бяха свързани с недостатъчното внимание, което се обръща на по-малките туроператори и работата с авиопревозвачите, включително за намиране на начини за субсидиране на чартърни полети.
  • Според министерството на туризма, по Черноморието се наблюдава 5-8% спад на чуждите туристи, като общо за страната, този спад е 3-6%. Според БХРА, реалният спад на чуждите туристи по Черноморието е 20%, а спадът на приходите – 30%.